Co je to vývojová dysfázie a jaké jsou její druhy

Vývojová dysfázie neboli specificky narušený vývoj řeči (dále jen “VD”) je porucha, která ovlivňuje všechny roviny řeči – slovní zásobu, gramatiku, výslovnost i porozumění.

Jedná se o narušený vývoj řeči, který není projevem jiné diagnózy (např. poruchy intelektu, poruchy autistického spektra, dětské mozkové obrny apod.).

Projevuje se u dětí, u kterých vývoj řeči (mluvené, znakové) probíhá nerovnoměrně vzhledem k chronologickému věku a úrovni intelektu. Tyto děti mají pro vývoj řeči přiměřené podmínky, pozorované problémy s řečí a jazykem nelze přičíst regionálním, sociálním nebo kulturním / etnickým jazykovým odchylkám a nejsou plně vysvětlitelné anatomickými nebo neurologickými abnormalitami.

Jedná se o neurovývojovou poruchu, která se začíná projevovat již v raném věku. Je charakterizována přetrvávajícími obtížemi v osvojování si jazykových schopností a užívání jazyka, v důsledku deficitů v produkci anebo porozumění řeči. Tyto obtíže způsobují významná omezení ve schopnosti jedince komunikovat, jsou překážkou v učení se i při vytváření sociálních a později profesních vztahů. VD je charakterizována tedy nejenom potížemi v řeči, ale také výrazně nerovnoměrným vývojem celé osobnosti.

Častý je společný výskyt s dalšími neurovývojovými poruchami, kterými jsou například ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou), vývojová dyspraxie nebo ve školním věku, specifické vývojové poruchy učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie).

Přestože se jedná o vývojovou poruchu, symptomy mohou v různé míře přetrvávat až do dospělosti.

Formy vývojové dysfázie:

VD se vyskytuje ve třech formách a to jako senzorická (percepční) forma, dále potom forma motorická (expresivní) a třetí forma je smíšená, ta se vyskytuje vůbec nejčastěji.

  • Senzorická – percepční receptivní dysfázie – porucha vnímání, paměti a rozumění řeči (znamená to, že dítě slyší, ale nedokáže zvuky diferencovat, takže zvuk nepřináší informaci), obtíže jsou zejména v dekódování řeči.
  • Motorická – expresivní dysfázie – porucha schopnosti samostatného vyjadřování (dítě nevysloví hlásku nebo slovo ) – aktivní slovník je výrazně nižší než úroveň porozumění slovům a větám, porozumění je relativně lépe zachováno oproti dysfázii receptivního typu. Velké obtíže s sebou nese rozšiřování aktivního slovníku (dítě si nedovede motoricko-kinetický vzorec slova zapamatovat a později vybavit).
  • Smíšená – nejčastěji se vyskytující porucha. Všichni pacienti s „expresivní“ poruchou řeči mají totiž do určité míry rovněž obtíže s porozuměním mluvenému, přinejmenším na úrovni složitějších gramatických struktur, stejně jako všichni pacienti s „percepční“ poruchou zákonitě v jejím důsledku produkují obsahově neadekvátní sdělení, která mohou působit jako obtíže s „expresí“.

MKN-10

Dle MKN-10, což je mezinárodní klasifikace nemocí, připadá na VD dle jejího druhu nejčastěji kód F80 (Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka) s podrobnější specifikací pak F80.1 (Expresivní porucha řeči) a F80.2 (Receptivní porucha řeči).

Seznam zdrojů

Článek AKL: https://www.klinickalogopedie.cz/index.php?pg=verejnost–co-je-to–vyvojova-dysfazie

Článek webu Alfabet: https://www.alfabet.cz/vyvojova-vada-u-ditete/typy-zdravotniho-postizeni/vyvojova-dysfazie/

Článek Kliniky LOGO: https://www.moje-klinika.cz/vyvojova-dysfazie

1 komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *